طریقه تمیز کردن سنگ تراورتن

1399/12/26

سنگ های تراورتن، از دل زمین استخراج می شوند و سپس برای استفاده در ساختمان سازی به صورت تایل تولید می شوند. تراورتن سنگی سخت و از انواع سنگ آهک است اما در مقایسه با برخی دیگر از مصالح ساختمانی سنگ طبیعی تخلخل بالایی دارد. به همین دلیل، آسیب پذیری ذاتی خاصی دارد که باید هنگام تمیز کردن و مراقبت از آن مورد توجه قرار گیرد. در مقالات پیشین، درباره تمیز کردن کانترتاپ های مرمریت و گرانیت صحبت کردیم و در این مقاله قصد داریم به بررسی همین موضوع در مورد سنگ تراورتن بپردازیم.

هر چند وقت یک بار سنگ تراورتن را تمیز کنیم؟

باید به صورت هفتگی یا هر زمان که سنگ به وضوح آلوده باشد، سطح آن را جارو کنید. جارو کردن کف ، ذرات کوچکی را که باعث ایجاد زخم های سایشی جزئی در سطح کاشی می شوند، از بین می برد. با گذشت زمان، این ذرات ریز می توانند درخشندگی را از بین ببرند و در عین حال پوشش محافظ درزگیر را نابود کنند. علاوه بر تمیز کردن منظم، در حین شست و شوی ماهانه کف ها را ضد عفونی کنید و نیز خطوط دوغاب را بسته به میزان کثیف شدن کف خود، هر چند ماه یک بار تمیز نمایید.

برای تمیز کردن تراورتن به چه چیزهایی نیاز است؟

ابزارهای لازم برای تمیز کردن سنگ تراورتن عبارت اند از جارو یا جارو برقی، اسفنج، سطل شست و شو، حوله، برس اسکراب کوچک و باریک برای دوغاب. علاوه بر این موراد به آب گرم، جوش شیرین، یک قاشق غذاخوری صابون ملایم و غیر اسیدی و همچنین یک پاک کننده مخصوص سنگ نیاز دارید.

دستورالعمل ها

 

  1. برای از بین بردن ذرات ریز و خاک ، کف را جارو یا جارو برقی کنید.
  2. کف را بشویید؛ مقدار کمی آب گرم ساده را با اسفنج یا موپ که تقریباً خشک شده است به زمین بمالید تا سطح تراورتن به سختی مرطوب شود. تایل های تراورتن را با آب اشباع نکنید ، زیرا می تواند به پایین ماده درزگیر یا خطوط دوغاب نفوذ کرده و باعث تغییر رنگ ، تخریب و رشد کپک شود.
  3. کف را ضد عفونی کنید؛ اگر زمان ضد عفونی کف است، یک قاشق غذاخوری صابون ملایم و غیر اسیدی به یک گالن آب اضافه کنید. با این محلول کف را مرطوب کنید و برای دومین بار با آب پاک کنید تا هرچه باقیمانده از بین برود. سپس سطح را با حوله تمیز خشک کنید. 
  4. خطوط دوغاب را تمیز کنید؛ تمیز کردن دوغاب در اطراف تایل های تراورتن ممکن است مشکل باشد زیرا شما نمی خواهید سنگ را لکه دار کنید، اما برای تمیز کردن دوغاب به یک ماده ساینده نیاز دارید. اگر قرار است خطوط دوغاب تمیز شود، مقادیر مساوی جوش شیرین و آب را مخلوط کنید تا به شکل خمیر در آید. به منظور جلوگیری از خراشیدن یا قلم زنی لبه های تایل با ابزار، این خمیر کمی ساینده را به دقت با یک برس کوچک روی دوغاب تمیز کنید. همچنین برای تمیز کردن دوغاب، یک تمیز کننده مخصوص سنگ را امتحان نمایید.

نکاتی در مورد آب بندی سنگ تراورتن 

 تراورتن طبیعی دارای منافذ میکروسکوپی در سطح است که به آن نمای روستایی می بخشد. اما همین ویژگی باعث شده که مایعات، آن را خیس کنند و موجب تغییر رنگ، لکه، تخریب مواد و رشد کپک شوند. راه مبارزه با این مشکل، اطمینان از مهر و موم شدن صحیح مواد، چه در حین نصب و چه پس از آن و سپس به صورت دوره ای در طول استفاده از سنگ است.

تایل های تراورتن تمایل به رنگ روشن دارند اما افزودن سیلر(ماده درزگیر) می تواند این رنگ ها را عمیق تر کرده و ظاهری کمی براق به سنگ بدهد. برخی از افراد این ظاهر را دوست دارند و اگر این اثر مورد نظر شما باشد می توانید مرتباً از سیلر استفاده کنید. اما اگر ترجیح می دهید سنگ ظاهر براقی نداشته باشد، بهتر است کمتر از سیلر استفاده کنید.

سنگ چینی و سنگ مرمریت مشکی مقاومت بیشتری در برابر نفوذ آب دارند.

چگونه می توان تراورتن را برای مدت بیشتری تمیز نگه داشت؟

نگه داری تراورتن به استفاده از پاک کننده های ملایم و مراقبت از دوغاب بستگی دارد. هنگام مراقبت از کف تراورتن هرگز از پاک کننده های شیمیایی ساینده یا هر چیز اسیدی دیگر استفاده نکنید. سنگ تراورتن ذاتاً یک ماده قلیایی است و در صورت تماس با مواد اسیدی می تواند لکه دار شود و یا تغییر رنگ دهد.خطوط دوغاب بین کاشی ها آسیب پذیرترین نقاط در نصب کف تراورتن هستند؛ زیرا این فضاها مستعد نفوذ آب، لکه ها، تغییر رنگ و رشد قالب ناخوشایند و ناسالم هستند.

امیدواریم که از خواندن این مطلب لذت برده باشید. برای مطالعه درباره سنگ لاشتر، به دیگر مقالات وبسایت ما مراجعه کنید.